مرکز اندیشه کوثر

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی مشهد مقدس
مشخصات بلاگ
مرکز اندیشه کوثر

سلام علیکم
لاحول و لا قوه الا بالله
ان شاء الله با عنایت حضرت فاطمه سلام الله علیها، وبلاگ مرکز اندیشه کوثر زیر نظر تشکیلات محبان الزهرا (س) از تاریخ 7 اسفند 1399 مصادف با ولادت امام علی (ع) آغاز به کار می کند. امید است نگاه ویژه آن حضرت شامل حال این تشکیلات گردد و عنایات ایشان هادی و گره گشای راهمان باشد.
پروردگارا ما را برای خودت و برای راهت و برای نظام اسلامی و انقلاب مهدوی تربیت بفرما.
یا علی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۵ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

مسجدی در ۲۰۰ کیلومتری شمال غربی مکه است که به سال ۱۳۸۶ هجری قمری بدست فرقه وهابیت ویرانه شد‌‌.

این  نماد اسلامی در فقدان نهادی که حفظ این بنا را برای مسلمانان حیثیتی کند، به این روز افتاده است.

توضیح:

گواه تاریخ بر ویرانی مدینه، مکه، کربلا و دیگر اماکن است که الآنه هر کدام محل الهام بخشی، همگرایی و هویت آفرینی برای  ملت اسلام است. تا این علاقه به اماکن مقدس در لباس محبت و ارادت باقیست، ولو با ویرانی، دوباره احیا و محل رجوع و زیارت خواهد بود.

البته  مسجد ویرانه صحبت ما چندین بار با هزینه شیعیان هند بازسازی شد، اما این غربت و فراموشی امروز تنها بخاطر ظلم  وهابیت نیست.

پس اشکال از چیست؟ نهادینه نبودن چطور مساله ساز می شود؟ تجارب تاریخی جامعه اسلامی در  صدر اسلام این گونه می گوید:

تجربه جمعی اول: عدم پذیرش انسان طراز قرآن و عدل پیامبر به عنوان ولی و رهبری جامعه اسلامی که آن روز به تشخیص خداوند و رسولش امیرالمومنین علی بن ابی طالب بود.

تجربه جمعی دوم: پذیرش (اتمام حجت جامعه با) همان علی در حدود ۲۵ سال بعد به عنوان خلیفه، بدون پذیرفتن مسئولیت های ناشی از این بیعت و تنها از روی ناچاری در شرایطی که هیچ کسی مسئولیت وضعیت جامعه مفتضح و منحط آن روز را نمی پذیرفت.

تجربه جمعی سوم: سرخوردگی سیاسی و فرعی شدن موضوع استحقاق ولایت و حکومت انسان طراز قرآن در نگاه خواص و عوام در دوره های بعدی و رفتن به سرازیری سقوطی که عاشورا تبعات قطعی آن بود.

نکته: تجربه اول مربوط به پیروان سقیفه ولی در تجربه دوم و سوم شیعیان بدون تحلیل و بی همت هم عامل بسیار مهمی بودند.

نتیجه: شرط جامعه سازی به سبک اسلام، الزام به تربیت انسان تراز قرآن توسط پیامبر، پذیرش جانشینی او و سپس تلاش برای انجام مسئولیت های ناشی از آن توسط جامعه است و غیر ازین راهی نیست. این نتیجه گیری هم عقلی است و هم نقلی. آیا تصویر ذهنی ما از غدیر چنین است؟

پس وقتی پیام اصلی غدیر که شرط اکمال و اتمام دین هم معرفی شده، جز مقدسات متن جوامع شیعی و سنی نبوده و در عقاید ما نهادینه نیست، مسجد بنا شده در محل آن واقعه هم نمادینه نیست.

مسجد  غدیر خم غریب است، چون  غدیر خم غریب است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۰۱ ، ۲۱:۳۲
مرکز اندیشه کوثر

یک.

فاصله این اجرام با تلسکوپ بالغ بر ۱۳ میلیارد سال نوری است.

معنای این سخن یعنی تصاویری که ما امروز در حال مشاهده هستیم، مربوط به ۱۳ میلیارد سال قبل است.

یعنی تصاویر الآن و امروز نیست! زنده نیست.

ستاره‌هایی که در آسمان شب می‌بینید و مثلا فاصله آن‌ها با زمین، ۳۰۰ سال نوری است، یعنی منظره‌ای که شما در حال تماشای آن هستید، تصویر ۳۰۰ سال قبل است و ممکن است الان، آن گونه نباشد. منفجر شده باشد، نباشد یا باشد. الآن‌ش مشخص نیست.

دو.

این منظره تخمین زده می‌شود که عمری ۱۰۰ میلیون ساله داشته باشد. البته تخمین است.

سه.

هر نقطه نور در تصویر، یک کهکشان عظیم است.

اندازه آن هم تنها مساوی یک دانه شن روی زمین است.

چهار.

طبق آیه ۱۲ سوره طلاق، هفت آسمان و هفت زمین ذکر شده است. "سُبْحانَ اللّه رَبِّ السَّمواتِ السَّبْع وَ رَبِّ الاْءَرَضِینَ السَّبْع وَ ما فیهِنَّ وَ ما بَیْنَهُنَّ". کیفیت این ۷ آسمان و ۷ زمین مشخص نیست.

پنج.

طبق همین آیه، چیزهایی یا کسانی در آن و بین آن هستند. "وَ ما فیهِنَّ وَ ما بَیْنَهُنَّ".

شش.

برخی معتقدند که برای حفظ ایمان و اعتقاد به خدای یگانه، ارتباط با آسمان ضروری است. ارتباط با آسمان نه به معنای راز و نیاز ! بروید در کوه‌ ها و دشت‌ ها و غرق تماشای آسمان پر ستاره شوید. مقداری مراقبت کنید، شیرینی ایمان به خدا، کوچکی خود نسبت به خدا و عظمت وصف نشدنی خدا را می‌چشید.

هفت.

اندکی فطرت لازم است تا کارکنان ناسا، موحد شوند؛ همین.

 

✍️علیزاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۰۱ ، ۲۱:۳۶
مرکز اندیشه کوثر
۱۷ تیر ۱۴۰۱

ترشی یونانی

روشنفکری در ایران مثل ترشی یونانی است. ملات ایرانی با اسم فرنگی. حالا چه کسی حوصله دارد تحقیق کند این ترشی که نامش یونانی است دقیقا با همین دستور پخت در یونان درست می شود یا خیر!

در صورتی که میتونست اسمش ترشی عمه کبری باشد مثلا.

حالا چرا روشنفکری امروز شبیه ترشی یونانی است چون همان قالتاق بازی قدیم تهران را دارد با یه اسم دهن پرکن!

نه حتی ملکم خان است نه تیمورتاش نه حتی در حیطه خودشان سهراب شهید ثالث شدند نه شجریان.

امثال احسان کرمی در اوج ماجرای متروپل به خاطر همدردی با مردم ابادن اجرایش را تعطیل میکند اما چند روز بعد در حالیکه هنوز پیکرها زیر اوارها بود به عروسی ساسی مانکن میروند. این ریا و تزویر اتفاقا شرقیِ شرقی است. از دوره عمروعاص اهالی خاورمیانه بلدِ کار این ترفند بودند. نماز با علی شام با معاویه. ژست متروپل، قِر در عروسی ساسی. جدیدا هم میگوید به خاطر اصرار روی مواضعم مورد هجمه قرار میگیرم‌.

گرشا رضایی نفر بعدی این ماجراست. شخصی در کنسرت زاهدان با ادبیات محترمانه درخواست می کند از او پلی بک نکند اما گرشا رضایی به جای گفتن یک «خیالت راحت» که میتونست به طرفدارش بگوید بارها به او توهین میکند این رفتار رو بگذارید کنار شوخی عجیب یک طرفدار با فیزیکال بدنی بیلی آلیش خواننده امریکایی که با واکنش صبورانه این خواننده بیست ساله مواجه شد. اقای گرشایی از او هم کمترید شما.

نمیگویم خواننده های دنیا همه خوبند و شما بد اما در هیچ جای دنیا برخورد زشت یک خواننده با طرفدارش با سوت و جیغ و کف و هورا مواجه نمی شود. غرب در برخورد با مردم، شکل کار را رعایت میکند، یاد بگیرید.

این جماعت، نخبه ی روشنفکر امروز جامعه هستند حالا ببینید این اقیانوس سطحی وقتی به کف جامعه برسد چه قدر بخار میشود و سراب تولید میکند. اینجاست که عده ای به ظاهر طرفدار حقوق سگ ها، حتی از غرب هم غربی تر می شوند. در اروپا غذا دادن به سگ ولگرد جریمه دارد، به دلیل برهم زدن چرخه طبیعت سگ های ولگرد آرام کشی می شوند، خروس های دریایی به دلیل صدمه به شناگرها سالیانه قتل عام جمعی میشوند رسانه مطبوع این روشنفکرها یعنی بی بی سی هم با افتخار گزارش ویدیویی می رود و دخترک اروپایی، بلند و با لبخند فریاد میزند بریم که خروس های دریایی رو بکشیم. اما جماعت بی عقل در ایران جلوی مواجه با سگ های ولگردی که جان کودکی را گرفتند، می ایستند.

اینها روشنفکر نیستند اینها از غرب، ترشی یونانی میخواهند یک گلچین عوامانه؛ آزادی از غرب، دور زدن مالیات از ایران، ژست طبیعت دوستی از غرب، مقابله با سگ ولگرد از ایران

 

️ بلوکات

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۰۱ ، ۲۲:۳۸
مرکز اندیشه کوثر

جناح‌بندی‌ها اغلب وسیله‌‌‌ای سرگرم‌کننده برای مردم و ابزار مهمی برای معامله‌ها و حل معادله‌های پشت‌پرده قدرت است؛ تجربه ثابت کرده منافع مشترک سیاسیون (از هر جناحی)، آنها را بر سر موضوعاتی علیه مردم و ولی ‌جامعه متحد می‌کند!

ابراز مخالفت رهبری با حرکت غلط برخی از مردم در شعاردادن و قطع صحبت حسن خمینی در مراسم ارتحال امام، جز احترام به جایگاه خطیب و حفظ حرمت مراسم ارتحال و جلوگیری از بدعت بهم ریختن مراسم و عدم دودستگی و تشتت بین مردم نبود و به یقین هرشخص دیگری در جایگاه سخنران ایستاده بود، رهبری با همهمه و شلوغ کاری و قطع سخنرانی اش مخالف می کردند.

القصه؛ جریان اصلاحات با همراهی اصولگرایان با استفاده از عملیات روانی، این رخداد را محملی برای رد همه اتهامات سیاسی و زندگی اشرافی حسن خمینی و تایید مواضع سیاسی وی قرار داده و به تحریف، آن را حمایت رهبری از حسن‌خمینی خواندند! و همین امر را دستمایه تاخت و تاز به انقلابیون قرار دادند.

حالا حسن خمینی به بهانه مراسم وداع با جنازه مرحوم دعایی، محمدخاتمی را به جایگاه سخنرانی در حسینیه جماران دعوت کرده و به وی تریبون می‌دهد؛ کسی که سال ۸۸ به قصد ساقط کردن نظام و جایگاه ولی‌فقیه پا به میدان گذاشت!!

این دست حمایت‌ها مبین این است که بی شک منافع مشترک جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا ایجاب می‌کند حسن خمینی که به حسینیه جماران (که تا حیات امام مامنی برای مستضعفان و پابرهنگان بود) و رابطه نسبی با امام امت به چشم طعمه می‌نگرد، همچنان در صحنه سیاست باقی بماند، نقش‌آفرینی کند و یاغیان انقلاب را تکریم کند.

اما باید صحنه را بهم زد؛ منافع مشترک اهل تزویر با فتنه گران و پادوهای آنها در سال 88 باید تخریب شود؛ نه با رفتارهایی مثل آنچه رهبری با آن مخالفت کرد و جریان رسانه‌ای منتفع، آن را مصادره به مطلوب کرد بلکه با فریاد روشنگری و تبیین اهداف جریان تحریف، به مبارزه با آن پرداخت و پایشان را از هزارتوی سیاست قطع کرد.

✍️:چیتگر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۰۱ ، ۰۵:۱۴
مرکز اندیشه کوثر

آیه ۴۱ سوره عنکبوت توضیح داده:

مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِیَاءَ کَمَثَلِ الْعَنْکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ الْعَنْکَبُوتِ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ

مثَل آنان که سواى خدا را اولیا گرفتند، مثَل عنکبوت است که خانه‌اى بساخت. و کاش مى‌دانستند، هر آینه سست‌ترین خانه‌ها خانه عنکبوت است.

امام رضا در حدیث قدسی سلسله الذهب کلام الهی را اینگونه نقل کرده : «کَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی... بشروطها و انا من شروطها»

خداوند میگوید: (کلمه) لا اله الا اللّه حصار من است و هر کس وارد حصار من شود از عذابم در امان است... اما این شرطهایی دارد و من از شرطهای آن هستم.

توضیح: حصار الهی برای امن از آسیب های مسیر زندگی، بر قاعده نفی الوهیت غیر ذات اقدسش استوار است که پذیرش منش و روش مخلصین درگاهش که کامل ترین آنها اهل بیت هستند، الگوی راه است.

جشنواره فجرها که تلاش خاصی برای نشان دادن این راه نکرده اند، در مقابل جشنواره کن ، فیلم حاوی همانندسازی حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام به عنوان عنکبوتی مقدس با قاتل مقدسی که چون عنکبوت با خونسردی به جنایت می پردازد، را برگزیده است. برعکس آثار قبلی حول جنایت سعید حنایی که سعی در نمایش آسیب فضای سنتی و مذهبی داشت، این اثر آشکارا دال جنایت حنایی را مدلول به وجود حریم مقدس رضوی می داند.

ولی گذر زمان نشان خواهد داد که عنکبوت، تفکر زوال پذیر روشنفکری ضد دین و ایران است که مغرور به بافتی هنری برای پنجه کشیدن به رخ آفتاب است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۰۱ ، ۲۲:۱۱
مرکز اندیشه کوثر