تفاوت یأس با قنوط چیست؟
پس از شرک، ناامیدی از رحمت الهی بزرگترین گناه است. اعتقاد نداشتن به قدرت و رحمت بی پایان خدا سبب یأس از پروردگار عالم می شود، پس آمرزیدنی نیست چون امیدی به آمرزش و مغفرت خدا ندارد تا توبه نماید و در قرآن است که (ناامید از رحمت الهی نمی شود مگر کسی که کافر است - یوسف:۸۷)
از این گذشته یأس سبب جرأت بر جمیع گناهان می گردد چون شخص می گوید : من که معذّب خواهم بود چرا خودم را از شهوت دنیا محروم نمایم؟
سبب همه چیز خداست.
خداوند هر کاری را با مسببش انجام می دهد و این دلیلی می شود که شما افعالی انجام دهید برای رسیدن به حوائج و نیازها مانند بیماری و مراجعه به دکتر و ...
اما بعضی از مواقع پروردگار برای به اشتباه نیفتادن بندگان امور دنیوی و آخرتی را طوری دیگر پیش می برد، یا اسباب موجود را بی تاثیر می نماید یا با نبودن اسباب، شئ معدوم را موجود می کند.
به عنوان مثال:
الف) اسباب را در دنیا بی تاثیر می کند : آتش و حضرت ابراهیم (ع)
ب) بدون سبب معدوم را در دنیا موجود می کند : به دنیا آمدن حضرت عیسی (ع)
ج) بی اثر کردن امور آخرتی با وجود اسباب : فاجر شدن انسان های خوب و عاقبت به شرّی
د) تفضل امور آخرتی بدون اسباب : عاقبت بخیر شدن آدم های شقی
چاره یأس در امور دنیوی:
1. نگاه به قدرت خداوند متعال که همه چیز در ید اوست
2. نگاه به تجربه های شخصی خود
3. نگاه به تجربه های افراد دیگر
و اینکه بداند
الف: زندگی دنیا سراسر حوادث و ابتلائات است.
ب: کسانی در گرفتاری هایی بدتر از او هستند.
ج: کسانی بودند که در بدترین شرایط نجات پیدا کرده اند.
چاره یأس در امور اخروی:
۱ . یأس بدترین گناه است چون لحظه اجتناب و انقطاع از پروردگار است.
۲ . در قرآن استثنا برای گناهی که بخشیده نشود نیست.
و اما قنوط :
۱. یأس ناامیدی قلب است و قنوط به ظاهر هم سرایت کرده
۲. یأس ناامیدی از اجابت دعاست و قنوط بدگمانی به پروردگار
۳. یأس ناامیدی از رحمات اخروی است و قنوط از رحمات دنیوی
۴. قنوط مثل قطع شدن و بریدگی از خداست و یأس مثل حجابی بین بنده و خداست و قابل رفع شدن است.
پس قنوط بدتر از یأس است.
برگرفته از جلد اول کتاب گناهان کبیره
نوشته شهید محراب آیت الله دستغیب