مرکز اندیشه کوثر

دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی مشهد مقدس
مشخصات بلاگ
مرکز اندیشه کوثر

سلام علیکم
لاحول و لا قوه الا بالله
ان شاء الله با عنایت حضرت فاطمه سلام الله علیها، وبلاگ مرکز اندیشه کوثر زیر نظر تشکیلات محبان الزهرا (س) از تاریخ 7 اسفند 1399 مصادف با ولادت امام علی (ع) آغاز به کار می کند. امید است نگاه ویژه آن حضرت شامل حال این تشکیلات گردد و عنایات ایشان هادی و گره گشای راهمان باشد.
پروردگارا ما را برای خودت و برای راهت و برای نظام اسلامی و انقلاب مهدوی تربیت بفرما.
یا علی

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
۱ خرداد ۱۴۰۰

تک و پاتک های رقبا

یکی از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار بر نتایج انتخابات، گفتمان حاکم بر رقابت های انتخاباتی یا همان زمین بازی انتخابات است.

در حالی که نارضایتی مردم از دولت  روحانی در ماه‌های اخیر شدت زیادی گرفته، آیت الله رییسی به عنوان یکی از دوقطب انتخابات سال 96 و به عنوان رقیب دولت، در کمپین انتخاباتی 1400 دست برتر را نسبت به بقیه رقبا داشته و می‌تواند فعالانه زمین بازی انتخابات ریاست جمهوری را مشخص کند.

این در حالی است که اکثر کسانی که در این انتخابات به عنوان رقیب ایشان پا به عرصه گذاشتند یا از کابینه دولت روحانی هستند و یا ارتباط نزدیکی با دولت در این 8 سال داشته‌اند.

اما آنچه که تا الان در کارزار انتخابات مشاهده شده تقریبا برعکس بوده و آنها در حال دست و پا زدن برای تعریف زمین بازی هستند و ایشان کاملا صبورانه برخورد می‌کند و منتظر جوابیه شورای نگهبان شده است.

به عنوان مثال اگر واکنش ها به اولین صحبت های آقایان رئیسی ولاریجانی را با هم مقایسه کنیم، خواهیم دید که اکثر قریب به اتفاق محافل سیاسی در حال واکنش به نطق آقای لاریجانی هستند و توجهات به آقای رئیسی بسیار کمتر است و این یعنی لاریجانی موفق شده که حداقل در پارتِ اولِ رقابت، زمین بازی را طراحی کند.

اگر دقت کنید بعد از ثبت‌نام او، نامزدهای اصلی جریان اصولگرا هیچ‌کدام نتوانستند بدون واکنش به رفتار او باشند. رفتار لاریجانی طوری بود که گویی یک‌سوی اصلی میدان رقابت اوست و برای تعیین سمت دیگر باید منتظر بود و دید دیگران چه می‌کنند.

او حتی در کلیپ دوم خود مجددا در صدد تعریف زمین بازی جدیدی بود و این بار گفتمان آزادی‌های اجتماعی و مدنی را طرح‌ریزی کرده. زمینی که رقبای او امتیاز خاصی در این‌مورد ندارند. همزمانی این کلیپ با خبر فیلترینگ اینستاگرام توسط یک قاضی نشان می‌دهد که تیم اصلاحات نفوذیهایش را فعال کرده و این بازی کاملا با برنامه طراحی شده بود. البته که با پاتک تیم رئیسی و برخورد قضایی با قاضی متخلف بسیار هوشمندانه آن را خنثی کرد.

با این حال به نظر می‌رسد یکی از علت های مهم انفعال ظاهری تیم رئیسی این است که یا خود را بی رقیب و از پیش برنده می‌دانند یا منتظر همان جوابیه شورای نگهبان هستند.

تیم رسانه ای لاریجانی کارنامهٔ نداشته را به تصویر می کشند و تیم رئیسی فعالیت و واقعیت های حقیقی را چشم پوشی می کنند و این انگاره اگر تغییر نکند شاید باعث غافلگیری آنها شود.

در این بین بهترین کنشگری را سعید جلیلی و ضرغامی داشتند ولی در کمپین سازی و گفتمان‌سازی رسانه‌ای موفقیت خاصی کسب نکردند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی